Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
top of page
חיפוש
Kinneret Yifrah

מיקרו-קופי כמקצוע



למי זה מתאים, איך מתחילים, ואיך משיגים לקוחות. קבלו תכנית עבודה להשתלבות בשוק המיקרו-קופי. מחכים לכם!


"אני כותבת כבר שנים לאתרי אינטרנט ולמדיה החברתית, ורציתי לדעת איך נכנסים לתחום המיקרו-קופי", כך כתבה לי זוהר אחרי ששמעה הרצאה שלי. ומישהו אחר כתב: "אני מאפיין חוויית משתמש והרבה פעמים כתבתי גם את המיקרו-קופי, והלקוחות אהבו. את חושבת שכדאי לי להציע מיקרו-קופי כמוצר נוסף?"

אני מקבלת מיילים כאלה לעתים קרובות, וכבר הרבה זמן רציתי לכתוב מדריך ממצה בעניין (יש לי קטע עם לכתוב מדריכים, אני ערה לזה). בכל מקרה, בסוף אכן ישבתי וכתבתי מדריך לכל מי שרוצה לדעת במה זה כרוך להיות כותבי מיקרו-קופי והאם בכלל אפשר להתפרנס מזה.

אבל לפני הכול, אני שמחה לספר שזרם הארגונים שצריכים מיקרו-קופי ומוכנים לשלם עליו – הולך וגובר בהתמדה, ולכן להיצע הזה של כותבי מיקרו-קופי – יש ביקוש ויש שוק.

אז כן, אני ממליצה להיכנס לתחום. וכן, כדאי מאוד להציע כתיבת מיקרו-קופי (נקראת גם כתיבת UX) כמוצר משלים לחוויית משתמש או למוצרי תוכן אחרים. ויפה שעה אחת קודם!

רגע, זה לא תירוץ לעזוב את הדיי-ג'וב שלכם ולסמוך כבר מחר רק על מיקרו-קופי. אני ממליצה להתחיל בהדרגה, צעד אחרי צעד, ובדגש על להתחיל.

אז נתחיל? הנה השלבים שכדאי לעבור:

1. בחנו את עצמכם: האם אתם מתאימים?

כותבי מיקרו-קופי צריכים את שלושת הכישורים הבאים:

א. כתיבה מתוך אמפתיה

כותבי מיקרו-קופי הם בראש ובראשונה כותבים, ורק אחר כך כל השאר.

כתיבת מיקרו-קופי דורשת כישרון לכתוב בחדות ובקלות, להיכנס לנעליים של משתמשים מגוונים ולהתאים להם את הטקסט, להבין מותגים כדי לכתוב בשמם, לבחור ולברור מילים בדיוק רב, להיות יצירתיים ולהתאים את סגנון הכתיבה לכל ממשק ולכל סיטואציה.

אבל זה לא קופירייטינג, ואנחנו לא כותבים כדי שזה יישמע טוב או ימכור הרבה, אלא כדי לעזור, לכוון ולהדריך.

לכן כותבי מיקרו-קופי צריכים להיות סופר-אמפתיים ועם אינטליגנציה רגשית גבוהה מאוד, כדי לראות מצבים מתוך נקודות מבט מגוונות של הרבה אנשים אחרים.

ב. נטייה טכנולוגית טובה, שלא לומר חיבה יתרה לממשקים

אם אתם טכנופוביים או סולדים מטכנולוגיה וממסכים - זה כנראה פחות יעבוד.

מצד שני, גם אם אתם לא יודעים עכשיו איך מתנהג דרופ-דאון ואיך נראה טול-טיפ (גם אני לא ידעתי בהתחלה, זה הגיוני לגמרי) - זה לא צריך למנוע מכם להיכנס לתחום. לא חייבים ללמוד אפיון UX, או אפילו להבין בזה בשלב ראשון, אבל כן צריך להכיר מגוון אפליקציות, להסתקרן ממערכות דיגיטליות ולהשתמש באופן קבוע באתרים ובכלים דיגיטליים.

והמלצה אישית: ברגע שתיכנסו, אל תתביישו. תשאלו על כל דבר קטן שאתם לא מבינים ותקשיבו טוב-טוב למה שאומרים סביבכם, עד שתלמדו את השפה ואת עקרונות היסוד. אם טכנולוגיה מדליקה אתכם, זה יקרה מהר.

ג. יחסי אנוש מעולים

מיקרו-קופי יכול להיכתב בכל מיני שלבים בתהליך הקמת הממשק ובשביל כל מיני סוגים של ארגונים. לכן הכתיבה כרוכה בקשר ובפגישות עם מגוון טיפוסים: יזמים, מנהלי פרויקטים ומוצר, מאפייני UX, מעצבים ומעצבות, כותבי תוכן, מנהלי שיווק ודיגיטל, מפתחים, מנכ"לים, מה לא. לפעמים המיקרו-קופי נקלע לאש צולבת בין המחלקות, ואנחנו נדרשים להיות שירותיים מצד אחד ולהציב גבולות ברורים מצד שני (כשתתבקשו לכתוב את אותו המסך שלוש פעמים כי אין תקשורת בין הפיתוח ל-UX, תבינו למה אני מתכוונת). בקיצור – צריך לאהוב גם אנשים, לא רק ממשקים, ולדעת להסתדר איתם.


לא צריך לדעת הכול, ואפילו לא את הרוב, לפני שנכנסים לתחום.

אם ממשקים חדשים מרגשים אתכם ואתם עונים על שאר התנאים – שווה לבדוק את זה

2. החליטו: שכירים או פרילאנס?

שכירים: בארגונים גלובליים רבים שיש להם מרכזים בארץ יש תפקיד שנקרא UX writer או Content designer, שזה בעצם כתיבת מיקרו-קופי. בארץ אפשר למצוא תפקידים כאלה בארגונים כמו Wix, Facebook, Google, Booking, Lightricks, Fiverr ורבים אחרים.

רובם מחפשים כותבי UX באנגלית ברמת שפת אם לפחות.

לאט לאט מתווספים ארגונים שמחפשים כותבי UX שכירים גם בעברית, כמו בנק הפועלים, אל על ועוד, אבל הם עדיין לא רבים (יולי 2022).

יש גם סוכנויות, כמו מטריקס, שמעסיקות כותבי מיקרו-קופי שכירים בעברית למגוון פרויקטים.

סיכום: אם אתם כותבים באנגלית ברמת שפת אם או קרוב לזה - יש המון המון עבודה כשכירים בארץ, וזה נתיב מצוין לכותבים שרוצים להשתלב בהייטק.

אם אתם כותבים בעברית - צריך לפקוח עיניים טוב טוב למשרות שנפתחות ולחפש אקטיבית, וכדאי בינתיים להתחיל כפרילאנס ולצבור ניסיון.


פרילאנס: רוב כתיבת ה-UX בארץ - גם בעברית וגם באנגלית - נעשית במסגרת פרויקטים בפרילאנס. ארגונים ישראליים לא נוטים (עדיין) לשכור כותבי מיקרו-קופי בתקן מיוחד משלהם, אלא לשכור פרילאנסרים לפרויקט אחד קטנטן של יומיים, או לפרויקט אחד ענקי של כמה חודשים, או לליווי צמוד לתמיד.

אז יש המון עבודה בכתיבת UX כפרילאנס בארץ, אבל לא כל אחד ואחת בנויים לנהל עסק עצמאי. לא אכנס כאן לשאלה איך יודעים אם אתם מתאימים להיות עצמאים, רק אגיד שהיא בהחלט ראויה להישאל לפני שפותחים תיק במע"מ, וגם אפנה אתכם לשאלון החביב הזה. לא חייבים ממש למלא אותו, אבל מעבר זריז על השאלות שלו כבר נותן הצצה טובה לחייהם של עצמאים.


יפה, נכון? ובכן, ככה *לא* נראים חיים של עצמאית.

האם זה באמת מתאים לך?

3. תלמדו כל מה שאפשר

מיקרו-קופי הוא לא (רק) עניין של אינטואיציה. הוא משלב כמה תחומי ידע – שיווק, מיתוג, תוכן, חוויית משתמש, פסיכולוגיה, אסטרטגיה עסקית ועוד – וצריך להתחיל להבין בהם. למה? כדי לכתוב מיקרו-קופי טוב וחכם יותר, כדי לדבר עם כל אנשי הצוות בשפתם, וגם כדי שכשלקוחה תשאל למה כתבתם כך ולא אחרת, תהיה לכם תשובה טובה ומנומקת שהיא לא רק תחושת הבטן שלכם.

איפה לומדים את זה?

א. בספר מיקרו-קופי: המדריך המלא (לא צריך גילוי נאות, נכון?), שהוא המדריך המקיף הראשון לאפיון שפה ולמיקרו-קופי. כאן אפשר להזמין את הספר בעברית או באנגלית.

ב. בגוגל. תתחילו לקרוא על שגיאות, על כפתורים, על שומרי מקום, על כל רכיב ורכיב במיקרו-קופי. יש לא מעט מאמרים טובים ברשת, ותוכלו לראות בהם גם צילומי מסך רבים ומגוונים. אני ממליצה שלא לחפש רק את המונח מיקרו-קופי (באנגלית או בעברית), ולא רק UX writing, כי הם יביאו אתכם לעוד ועוד מאמרי מבוא משעממים. פשוט תגגלו כל רכיב בנפרד ותתחילו לקרוא.

3. במאמרים ב-Medium, בתגית UX writing. טוב הנה, עשיתי את זה בשבילכם, רק תקליקו.

4. בקורס המיקרו-קופי הדיגיטלי שאני מנחה (וגם מקבלים את הספר במתנה). כל הפרטים כאן.


סדנת מיקרו-קופי

5. בשביל העדכון השוטף, הצטרפו לקבוצה שלנו בפייס, מיקרו-קופי: כותבים UX, שכל יום לומדים בה דברים חדשים על מגוון רחב מאוד של צילומי מסך.


קבוצת המיקרו-קופי המקצועית בפייסבוק

מתוך קבוצת הפייסבוק "מיקרו-קופי: כותבים UX". לומדים בה המון. אם אתם עדיין לא שם – תצטרפו!

לא משנה באיזו דרך תבחרו ללמוד – העיקר שתתחילו לכתוב מיקרו-קופי כשכבר יש לכם היכרות גם עם התמונה הרחבה של הממשק (בעיקר מטרות אסטרטגיות וחוויית משתמש) וגם עם הפרטים הקטנים שלו (למשל, מה כותבים מעל לשדה, בתוכו או לידו ולמה).

4. פשוט תתחילו. כתבו מיקרו-קופי והכינו תיק עבודות

בשביל ההתנסות וכדי שיהיה לכם מה להציג ללקוחות מתעניינים, צריך לכתוב מיקרו-קופי בפועל ולהכין תיק עבודות.

אבל איך מכינים תיק עבודות אם עוד אין לכם לקוחות? בשביל זה כתבה רעות מלובני מדריך מפורט להכנת תיק עבודות של מיקרו-קופי עוד לפני שמקבלים את הלקוח הראשון. כאן המדריך

אוקיי, רכשתם ידע תיאורטי וגם יישמתם אותו בתיק עבודות מגוון – עכשיו יוצאים השוקה.


5. הקימו אתר פשוט ובסיסי לעצמכם

ב-WIX (ממליצה בחום!) או בוורדפרס, חינמי או של הביוקר, לא משנה, העיקר שתהיה לכם כתובת לכתוב על כרטיס הביקור ולהפנות אליה לקוחות פוטנציאליים.


אתר מקצועי של מיקרו-קופי ב-WIX

אם כבר יש לכם אתר לשירותים אחרים בתחומי התוכן או ה-UX, הוסיפו לשונית למוצר החדש והמרגש – מיקרו-קופי.

אם אתם רק מקימים את העסק, הכינו לוגו הכי פשוט שיש (אפילו ב-fiverr או במחולל אוטומטי – ושלא יהרגו אותי המעצבים, אבל בשביל התחלה זה לגמרי מספיק) והעמידו על הרגליים אתר בסיסי מאוד:

1. עמוד בית שמסביר מה זה מיקרו-קופי ולמה הוא כל כך חשוב

2. עמוד על השירות/ים שאתם נותנים

3. תיק עבודות

4. עמוד אודות. כדאי לשים בו תמונה ולכתוב כמה אתם מוכשרים וכמה ניסיון יש לכם. העידו על עיסתכם, אל תתביישו!


זה הלוגו האוטומטי שהמחולל Tailor Brands עיצב לנמלה. לא משתווה לדבר האמיתי (ותודה לסטודיו Curly Black), אבל לגמרי מספיק לעסק קטן בתחילת דרכו


אני ממליצה בחום להכין גם כרטיסי ביקור הארד-קופי, כאלה שנותנים ביד כשנפגשים. גם את זה אפשר לעשות בהשקעה מזערית ממש של 150 ש"ח. עצם ההימצאות של כרטיס ביקור בתיק שלכם כבר תגרום לכם ללכת טיפה יותר זקוף, והאמת היא שפשוט מבקשים אותם המון! כדאי לכם.

6. לעצמאים: תפתחו עסק

אם בחרתם בנתיב העצמאים ועוד אין לכם עסק רשום – זה הזמן לפתוח אותו. יש שלל מדריכים ברשת לעניין הזה.

אני מציעה שלא לחכות ללקוח הראשון כדי לפתוח עסק, אלא פשוט לפתוח. זה קטע חצי-פסיכולוגי-חצי-הישרדותי שעובד מצוין. כל עוד לא יהיה לכם עסק – אתם תהיו מהוססים ותמנעו את הגעת הלקוחות. ברגע שיהיה לכם עסק – אתם תהיו רציניים יותר ויבואו לקוחות. אין כאן שום דבר מיסטי, זו הפסיכולוגיה שלנו.

בגדול, זה פשוט מאוד לפתוח עסק ואל תיתנו לאף אחד להבהיל אתכם – בירוקרטיה בסיסית של כמה שעות וזה מאחוריכם.

7. תמצאו משרה או לקוחות חדשים

אל תחכו שיפנו אליכם, תיזמו פניות בעצמכם. הסטודיו שלי, נמלה, התחיל עם לקוחות שאני יזמתי את הפנייה אליהם, ולקח זמן עד שהמצב התהפך. אז איך מתחילים?

א. אחרי שתכינו תיק עבודות - הירשמו ללוח הכותבים והכותבות של הקהילה שלנו ועקבו אחר המשרות העולות בלוח.


ב. עברו על כל רשימת החברים שלכם בפייס ובטלפון, תמצאו כאלה שעובדים בדיגיטל כלשהו – עצמאים או שכירים, בסטארט-אפים או בקורפורייט, בעמותות או בסוכנויות – ודברו איתם. ספרו להם מה אתם עושים, אם צריך להסביר מה זה מיקרו-קופי אתם מוזמנים להפנות לסרטונים שהכנתי או אפילו טוב יותר – הכינו סרטונים בעצמכם! תגידו להם בפירוש שאתם רוצים לכתוב מיקרו-קופי ותשאלו למי רלוונטי לפנות בחברה שלהם.

ג. התחילו במחיר סמלי אצל חברים ומכרים שיש להם חנויות אונליין. זה יאפשר לכם להתנסות בכתיבת מיקרו-קופי תכלס מול לקוח ומשתמשים אמיתיים, וגם יגדיל את הרזומה ואת תי העבודות שלכם.

ד. ספרו לכל החברים שלכם מה אתם עושים ושתפו את האתר החדש שלכם, כדי שידעו להפנות אליכם לקוחות אם הם נתקלים במשהו רלוונטי.


ה. צרו תוכן - כתבו פוסטים בבלוג, צלמו סרטונים, הקליטו פודקאסט ותענו תשובות מקצועיות בקבוצת הפייסבוק שלנו. פשוט תהיו בחוץ ותראו נוכחות מקצועית פעילה. ככה יכירו אתכם וזה זה עובד לגמרי.


חברים וחברות הם נטוורקינג מצוין

מי צריך נטוורקינג? אצל חברות שלך נמצא אוצר קשרים מדהים,

רק צריך לספר להן מה את עושה ולשאול את מי הן מכירות

אחרי שיהיו לכם כבר כמה לקוחות, יתחיל לפעול גם הטריק הזה של מפה-לאוזן, and the rest will follow.

ועד אז – פשוט תתחילו לכתוב!

בהצלחה :)

כנרת


Comentários


bottom of page